ראשי > כללי > החופש לבחור קורנפלקס ולא חביתה: על רצון חופשי ודטרמיניזם, יומן קריאה

החופש לבחור קורנפלקס ולא חביתה: על רצון חופשי ודטרמיניזם, יומן קריאה

לפיזיקאים יש בעיה.

התיאוריות שלהם באות להסביר כיצד העולם עובד והן כולן דטרמיניסטיות.

הכוונה בדטרמיניזם היא שאם כל התנאים של מערכת פיזיקלית ידועים בזמן מוקדם, יש רק מצב אחד שבו היא יכולה להיות בזמן מאוחר יותר. נוכל לחשב את המצב המאוחר בעזרת מודל פיזיקלי מתאים.

לדוגמה, אם אני זורק כדור ואני יודע את זווית ועוצמת הזריקה, תכונות הכדור, תכונות האוויר והרוח, כוח הכבידה ודברים נוספים שאולי שכחתי, אני יכול לחשב מראש, בדיוק מוחלט, היכן ינחת הכדור. המסקנה המתבקשת היא שכבר בנקודת הזמן המוקדמת העתיד היה כבר מקובע ותוצאה אחרת לא יכולה היתה להתקבל. ואם זה נכון, ואם אנחנו מאמינים שהעולם ניתן לתיאור על ידי חוקי הפיזיקה, אז ניתן לומר את אותו דבר על כל נקודת זמן מוקדמת יותר. כל מה שמתרחש בנקודת זמן כלשהי כבר נקבע מתוך התנאים בנקודת זמן קודמת. אם לפני כמה ימים, למשל, ציפור הטילה עלי את צרכיה בזמן שעמדתי ברחוב ודיברתי בטלפון, אירוע זה היה מחויב המציאות כבר מרגע המפץ הגדול ולא היתה שום אפשרות שזה לא יקרה. מנחם.

מדוע זאת בעיה?

נניח שהלכתי ברחוב ופתאום דפקתי למישהו נבוט בראש. האם ראוי שבית משפט יטיל עלי עונש? האם אני אחראי למעשי מבחינה מוסרית? הרי אמרנו שכבר בזמן המפץ הגדול, כ-14 מיליארד שנים לפני שנולדתי, כבר נקבע שאני אבצע את הפעולה הזאת, והאירועים לא יכלו להתרחש בשום צורה אחרת. אז מדוע אני אחראי למעשי?

ואם העולם דטרמיניסטי, כיצד יכול להיות לי רצון חופשי? אולי העולם אינו דטרמיניסטי? אולי אין כזה דבר רצון חופשי?

המדרון נראה חלקלק למדי.
[הערת שוליים: גם תיאוריות שמכילות בתוכן אלמנטים הסתברותיים כגון תרמודינמיקה, מכניקה סטטיסטית ותורת הקוונטים, למשל, הן דטרמיניסטיות. בטח ובטח ברמה המאקרוסקופית, אחרת שום מכשיר שהמצאנו בעידן המודרני לא היה עובד.]

***

לפני מספר חודשים פנה אלי פיזיקאי והביע תרעומת על כך שהוא לא מבין מה המשמעות של רצון חופשי בהקשר של עולם דטרמיניסטי. זמן מה לאחר מכן נתקלתי בספר Free will, the basics מאת פילוסופית בשם Meghan Griffith. אין כמו צירוף מקרים עסיסי כדי לנווט בחיים.

Free wil the basics עטיפת הספר

הספר הוא מבוא לבעיית הרצון החופשי, ולדיון הפילוסופי הענף בנושא. הוא נפתח בהגדרה תמציתית, קצרה וקולעת למושגים החשובים ובהגדרת השאלה ותחומי הדיון שבהם הוא עוסק. כבר סימן חיובי.

הדיון העיקרי בספר נסוב סביב המחלוקת האם דטרמיניזם ורצון חופשי תואמים אחד לשני (compatible) או שמא הם מושגים סותרים (incompatible). בכל אחת מהקבוצות ניצבים פילוסופים שמקבלים או שלא מקבלים את קיום הרצון החופשי ו\או מקבלים או שלא מקבלים שהעולם דטרמיניסטי. הדעות השונות מוצגות בקצרה, ולאחר מכן מוסבר כיצד הדעה שנידונה פותרת את בעיית הרצון החופשי ומוצגות טענות נגד המטילות בה ספק. בסיום כל פרק מופנה הקורא בצורה נוחה למקורות מומלצים להעמקה בכל נקודה חשובה שעלתה לדיון.

הפרקים האחרונים בספר עוסקים בדעות שאינן מתאימות לסיווג שהוזכר, במחקרים מדעיים רלוונטיים לדיון הפילוסופי וסיכום הדיון כולו. ספוילר: מי שמחפש תשובה חד-משמעית לשאלת הרצון החופשי הגיע לספר הלא נכון. מטרתו של הספר, להבנתי, הוא להציג את הדיון, לתת כלים לקורא ולתת לו לחשוב לבד מה עמדתו. לאורך הספר ניכר שהושקע מאמץ רב כדי לא להביע דעות נחרצות על הגישות השונות, אלא להציגן בלבד.

הספר כתוב בשפה ברורה ופשוטה ומכיל דוגמאות רבות מהחיים שכל אחד יכול להבין. עם זאת, עקב הנושא הסבוך, הקריאה לפעמים מצריכה ריכוז רב. למיטב הבנתי, הספר אינו מיועד רק לסטודנטים לפילוסופיה, אלא נגיש לכל אחד. הכותבת מציגה בקיצור רב כל נושא והספר כולו קצר מאוד.

הביקורת העיקרית שלי על הספר היא על הפרק שעוסק בקשר שבין המדע לדיון הפילוסופי על רצון חופשי. הוא מאוד קצר ביחס לפרקים האחרים ואני הרגשתי תוך כדי קריאה שהוא דל. יכול להיות שכאדם שבא מהכיוון המדעי חיפשתי יותר מידי בספר פילוסופיה, ובמיוחד כזה שמנסה לקצר, ולכן אני מוטה בעניין הזה. ובכל זאת, דעתי היא שבשאלת הדטרמיניזם והרצון החופשי המדע צריך לשחק תפקיד הרבה יותר משמעותי בדיון.

לסיכום, לדעתי הספר הזה יכול לשמש כשער כניסה מוצלח למי שאינו בקיא בפילוסופיה אבל מוצא את בעיית הרצון החופשי מעניינת ומחפש לחדד את מוחו.

***

אז מה היה עונה לפיזיקאי המתוסכל פילוסוף מהאסכולה שגורסת שדטרמיניזם ורצון חופשי אינם סותרים אחד את השני?

את זה תצטרכו לקרוא בספר, כי יש הרבה אסכולות, אבל אני אתאר בקיצור נמרץ דוגמה לאחת מהן.

נניח ש-'רצון חופשי' הוא היכולת להגיד שבחרתי לאכול בבוקר חביתה, אבל אם הייתי בוחר לאכול קורנפלקס, אז לא היתה לי בעיה לעשות את זה. בהנחה שהעולם דטרמיניסטי, כבר בזמן המפץ הגדול נקבע שאני ארצה חביתה ואז אכין לעצמי חביתה ואוכל אותה. אבל זה לא שולל את העובדה שאם היה נקבע מראש שאני ארצה לאכול קורנפלקס, אז הייתי בוחר לאכול קורנפלקס ואוכל אותו ללא כל בעיה. שום דבר לא מונע ממני לבחור ולאכול קורנפלקס. מכאן שלפי האסכולה הזאת דטרמיניזם אינו שולל את הרצון החופשי.

זאת טיפה בים, האמינו לי…

מודעות פרסומת
  1. amos
    03/07/2015 בשעה 4:05 pm

    שאלת הרצון החופשי תלוייה בנקודה בה אני בוחר להתבונן ובגודל העדשה שלי. ככל שאני מגדיל את המודעות שלי לתהליכים המתרחשים בתוכי אני מעלה את יכולת הבחירה שלי. האם הרצון חופשי באופן מוחלט ?לא משום שהמילה רצון מעידה על משהו שדוחף אותי לרצות ואני תלוי בו.האם זה כופה עלי מאסר עולם? לא משום שאימון בהתבוננות מרחיב ומעשיר את האפשרויות שלי ואז גדלה אפשרות הבחירה. אין חופש ללא עבדות. ברגע שמדובר על האחד מדובר גם על השני. למשל אם יעלמו כל בעלי הדעות המאמינים בתפיסה המכונה שמלאנית, באחת יתחלקו הימניים שנשארו לשמאל וימין.

  2. שכ"ג
    03/07/2015 בשעה 9:19 pm

    אם יותר לי פרסום עצמי, ייתכן שאתה או מי מקוראיך תמצאו עניין במאמר שפירסמתי פעם ב"אייל" בנושא זה
    http://www.haayal.co.il/story_2220 .

    אם זה לא מקובל, הרגש חופשי למחוק את ההודעה שלי ביד קלה. מאחר ואין לך רצון חופשי לא אכעס עליך.

  3. 06/07/2015 בשעה 8:36 am

    ואם יותר לי גם פרסום עצמי, על דטרמיניזם ורצון חופשי בסיפורי המסע בזמן של היינליין:
    http://www.blipanika.co.il/?p=306

  4. עדי
    10/07/2015 בשעה 9:32 pm

    האם יש בספר, או בכל מקור אחר שנגעת בו, התייחסות ליקום ללא חיים בהקשר של דטרמיניזם?
    בהנחה שאנחנו החיים היחידים ביקום, אפשר להסכים בוודאות שלפני 4 מיליארד שנה (כשעוד לא היינו בתכנון), היקום בהחלט היה דטרמיניסטי? ואם כן, האם יש גבול מסוים לדטרמיניזם שנמצא בנקודה שבה התפתחה האינטיליגנציה? מה ההשפעה של שכל/תבונה/נפש וכו' על יקום דטרמיניסטי?

    • 11/07/2015 בשעה 10:00 am

      הי עדי,
      למיטב הבנתי יש אכן דעות שסוברות שמי ששובר את הדטרמיניזם הוא ה-Agent, למשל אדם, שמקבל החלטה. בספר יש טיעונים בעד ונגד הדעה הזאת.
      באופן אישי אינני מתחבר לדעה הזאת. במובן מסוים היא מניחה את האדם מעל הטבע ונושבת ממנה רוח דתית. האם זה רלוונטי רק לאדם או גם לגורילות ושימפנזים?
      כמו כן, התפתחות המוח במהלך האבולוציה היא תהליך הדרגתי. דטרמיניזם הוא מושג חד. מתי בדיוק נשבר הדטרמיניזם? מי היה היצור הראשון שביצע החלטה ששברה אותו? לטעמי, קשה ליישב גישה כזאת.

      • עדי
        13/07/2015 בשעה 1:16 pm

        בתגובתי התכוונתי לכל אינטיליגנציה, אפילו של עכבר, שמבצע החלטה לפנות ימינה או שמאלה. ואני לא חושב שזה מרמז על כך שהאדם הוא מעל לטבע, אלא שהטבע הוא פשוט מורכב. זה מזכיר לי מאוד את הדיון לגבי אינטיליגנציה מלאכותית במכונות. המעבר הזה שבין רכיבים וחומרה למחשבות ובינה, אם יקרה, בהחלט יסמל עידן חדש כשם שהיצור החי הראשון שביצע החלטה עשה זאת. אני לא רואה בזה משהו מופרך שהיקום הופך מדטרמיניסטי ליקום שמאפשר בחירה חופשית ליצורים בעלי אינטיליגנציה. אני לא דוגל באסכולה מסויימת, אני אפילו חושב שזו יומרנות לחשוב שהסבר אחד נכון יותר מהשני על סמך אינטואיציה או היגיון.

      • 13/07/2015 בשעה 6:23 pm

        אוקיי, מעניין.

  5. נדב (אבל אחר)
    19/08/2015 בשעה 1:56 pm

    אם כבר עלה נושא הדת: הדוגמה שנתת היא, לדעתי, בדיוק ה"הכל צפוי והרשות נתונה".
    שלא נראה לי שבאמת פותר את הבעיה…

    • 19/08/2015 בשעה 6:45 pm

      הי נדב א.א . האם התגובה מכוונת אלי? אם כן, לאיזה דוגמה אתה מתכוון?

      • נדב (אבל אחר)
        25/08/2015 בשעה 5:14 pm

        הי,
        כן – התכוונתי לדוגמת הקורנפלקס בסוף:
        "בהנחה שהעולם דטרמיניסטי, כבר בזמן המפץ הגדול נקבע שאני ארצה חביתה ואז אכין לעצמי חביתה ואוכל אותה. אבל זה לא שולל את העובדה שאם היה נקבע מראש שאני ארצה לאכול קורנפלקס, אז הייתי בוחר לאכול קורנפלקס ואוכל אותו ללא כל בעיה. "

        אם בחירתך נקבעה בזמן המפץ הגדול, הרי שלכל היותר יש לך אשליה של רצון חופשי.
        בדיוק כמו שאם אלוהים יודע מראש אם אחטא, הרי שהחטא לא באמת היה בחירה שלי.

      • 25/08/2015 בשעה 7:30 pm

        אוקיי, עכשיו הבנתי.
        תראה, ראשית לא היטבתי להציג את העמדה. ניסיתי להסביר אותה בפסקה. בספר היא מוסברת על גבי עמודים ובספרות המקצועית על גבי מאמרים שלמים. ישנם פילוסופים שחושבים שזה פתרון ראוי וישנם לא מעט כאלה שלא. לכולם יש הסבר, לרוב משכנע.
        אם קראת את הספרות ומצאת את הטיעון לא משכנע, אתה בחברה טובה 🙂

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: