ראשי > כללי > לכל שאלה תשובה – 'What if?', יומן קריאה

לכל שאלה תשובה – 'What if?', יומן קריאה

לפני זמן מה שלח לי מישהו שאלה דרך האתר. אני אציג אותה במילים שלי: נניח שאני מניח על משקל (מאזניים) תיבה אטומה עם ציפור בתוכה. האם קריאת המאזניים תהיה נמוכה יותר כאשר הציפור עפה בתוך התיבה ביחס למצב שבו היא עומדת על רצפת התיבה? במילים אחרות, האם התיבה קלה יותר כאשר הציפור עפה באוויר ולא נחה על התחתית.

השאלה נהדרת מכיוון שמצד אחד היא פשוטה מאוד להצגה ומצד שני מבלבלת מאוד לפתרון, ודורשת מחשבה. מצד אחד היא היפותטית, אף אחד לא באמת מתעניין במשקל תיבה עם ציפור בתוכה, ומצד שני היא חושפת עקרונות בסיסיים במכניקה שכולנו חשבנו שאנחנו כבר יודעים.

יש כוח רב בלהציג שאלות היפותטיות ולנסות לענות עליהן ברצינות, אפילו אם אף אחד לא באמת זקוק לפתרון.

ויש כאלה שלקחו את זה רחוק למדי.

What if book cover

תמונה 1: עטיפת הספר.

לפני מספר שנים, רנדל מונרו (Munroe), היוצר של הקומיקס האינטרנטי הגיקי המצליח xkcd פתח מיזם חדש ובו הוא הזמין את הקוראים לשלוח לו שאלות היפותטיות והוא ינסה לענות עליהן ברצינות. העיקרון שמנחה את השאלות הוא שלא חשוב איך נוצר המצב שאותו מתארת השאלה, אלא אך ורק מה יקרה אחר כך. הכול מותר. מהנקודה הזאת מונרו עונה על השאלה בעזרת כלים מדעיים, בעזרת קומיקס בקווים פשוטים ובעזרת הומור. לדוגמה: מה יקרה אם ננסה לחבוט בכדור בייסבול שנזרק לעברנו ב-90 אחוז ממהירות האור. רמז: זה לא נגמר טוב, כמו ברוב השאלות. אבל זה יותר מסובך ממה שאתם אולי חושבים.

השאלות ההיפותטיות המשונות האלה הן דרך טובה לתת לדמיון ולחוש ההומור להתפרע, ובו בזמן ללמוד משהו מעניין על מדע כזה או אחר, ועל העולם בכלל.

לאחרונה הוציא מונרו ספר שבו הוא מאגד את התשובות למספר רב של שאלות חדשות וישנות. שם הספר הוא: ' What If?: Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions'.

הקריאה בספר קלילה ולא מחייבת. הוא יכול להיקרא בקלות בנסיעות, ומתאים מאוד כספר מתנה או כספר להניח על שולחן הקפה. הספר מכיל גם מספר שאלות מעניינות שהרחיבו את דעתי כגון: האם ניתן להמריא על ידי ירי במכונת יריה כלפי הקרקע, או האם ניתן להרתיח כוס תה על ידי ערבובו במהירות גבוהה מאוד. חלק מהשאלות מצחיקות כמו מה יקרה אם נאגד יחדיו mole (המספר העצום מכימיה) של moles (חפרפרות, החיה), והתשובה מלמדת משהו על סדרי גודל.

תוך כדי הקריאה בספר נזכרתי במשהו. בעצם מעולם לא עקבתי ברציפות אחרי אתרי האינטרנט של xkcd או של הספין-אוף 'what if?'. בד"כ הייתי קורא ונהנה רק כאשר מישהו היה שולח לי קישור. אני מוכרח להודות שקריאה רציפה בפורמט ספר של כל השאלות והתשובות היתה מלהיבה הרבה פחות. הבדיחות היו פחות מצחיקות, וחלק גדול מהתשובות היו טרחניות להחריד. הערות השוליים הרבות היו מתישות. הרושם שלי הוא שהטקסט עובר טוב יותר כפוסט בודד באינטרנט שעליו ניתן לרפרף באופן לא מחייב.

דבר נוסף שהפריע לי בספר הוא שבעצם לא לומדים ממנו כלום. ברוב המקרים מונרו אינו מסביר את החישובים שלו אלא רק מציין את התוצאות הסופיות והמסקנות שלו. כאשר הוא עוסק בפיזיקה הוא אינו מסביר אותה אלא רק זורק שמות ומושגים כלאחר יד. לדוגמה, המונח פלזמה מוזכר מספר רב של פעמים בספר מבלי שהוא טורח להסביר באופן מספק במה בעצם מדובר. הכל נורא שטחי.

אולי בעצם הטעות היא שלי. אני מעביר ביקורת על הספר כאילו היה ספר מדע-פופולרי כאשר אולי מטרתו היא בידור בלבד. יכול להיות שזאת הסיבה שהוא עובד טוב יותר כטורים באינטרנט ופחות כאסופה רצופה ומודפסת.

לסיכום, דעתי היא שהספר יכול להיות רעיון טוב למתנה או כספר על שולחן הקפה (או אפילו לעלעול בשירותים), כלומר נחמד לדפדוף, פחות לקריאה. ולגבי התוכן: לקרוא מידי פעם באינטרנט – נחמד, לפעמים טרחני. לקרוא ברצף כספר – טרחני להחריד, לפעמים נחמד.

:קטגוריותכללי תגיות: , , ,
  1. יאיא
    04/01/2015 ב- 8:34 am

    ומה התשובה לגבי הציפור בתיבה..? 🙂

    • 04/01/2015 ב- 10:39 pm

      אני אענה לך את אותה תשובה מציקה שעניתי לשואל המקורי. כזה אני.
      מדובר בשאלה קלאסית וקל למצא את התשובה שלה באינטרנט, למשל על ידי הקלדת 'bird flying in a cage box' במנוע החיפוש. מהסיבה הזאת אני מעדיף להשאיר לך את התענוג בלמצוא אותה לבד.
      ולא רק שאני לא אתן לך ישירות את התשובה, אני אוסיף לך שאלות רלוונטיות נוספות:
      1. האם אדם ישוב על סירה ובידיו מאוורר (וינטלטור) יכול לגרום לסירה לנוע על ידי כיוונו אל המפרש?
      2. האם יכול הברון מינכאוזן להציל את עצמו מטביעה בביצה על ידי כך שהוא יאחוז בשערו שלו וימשוך את עצמו החוצה?
      ושאלה מעט שונה:
      3. מה יראה משקל (מאזניים) אם תעמוד עליו ותנופף בחוזקה בידיים מעלה ומטה כמו ציפור?

  2. יאיא
    04/01/2015 ב- 12:41 pm

    למה לא רואה התגובה

    • 04/01/2015 ב- 10:36 pm

      מתנצל. התגובה היתה זקוקה לאישור ורק עכשיו הגעתי לזה 🙂

  3. mip
    05/01/2015 ב- 4:38 pm

    אני עוקבת אחרי שני האתרים (גם XKCD, וגם whatif) כבר הרבה שנים, ולפחות לגבי השאלות – הסיבה שזה עובד הרבה יותר טוב באתר, היא כי בערך על כל מושג שני יש לך לינק לאתר שמסביר אותו (לרוב ויקיפדיה, לפעמים לא), כך שקוראים ומשתעשעים, אבל אם במקרה נפלת על משהו שמעניין אותך להכיר מעבר – אתה במרחק של שני קליקים ובאמת יכול לחקור את הנושא ברצינות. למדתי ככה כמה דברים מאוד מעניינים (כשהיה לי זמן לשבת ולקרוא שם לעומק… זה כבר לא כל כך קורה)

  4. ilan
    05/01/2015 ב- 5:46 pm

    קראתי את הספר (יותר נכון שמעתי) ומסכים עם מסקנותיך. לא למדתי כמעט כלום. אין ביסוס או הסברים מעמיקים. כל מקרה הורחב והורחב עד אין קץ – בקיצור, מאוד טרחני. מעט משעשע.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

